Wat moet je weten over het ontruimen van een woning?

Iedereen krijgt in de toekomst wel is te maken met woningontruiming. Een familie lid of kennis is overleden en je moet het huis ontruimen. Dit kan je zelf doen (kost veel tijd), of door een bedrijf laten doen (iets duurder). Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om het te combineren. Een deel van de werkzaamheden doe je zelf en het zware werk laat je doen door een erkend bedrijf. De woning ontruimen van een dierbare is uiteraard een overweldigend moment. Toch moet je besluiten wat je met de spullen van je dierbare gaat doen. Sommige willen alles zo veel mogelijk laten zoals het eerst was, en andere willen alles zo snel mogelijk achter de rug hebben. Waar je ook voor kiest, je moet een plan van aanpak hebben.

Praktische zaken

Neem allereerst de tijd voordat je belangrijke beslissingen zoals de bestemming van de inboedel of de eventuele verkoop van het huis maakt. Denk er goed over na voordat je straks spijt krijgt van je beslissing. Goed om te weten is dat de wettelijke opzegtermijn na overlijden van een familielid maximaal zes maanden is. Probeer allereerst de belangrijke zaken te inventariseren. Denk bijvoorbeeld aan de verzekeringen, leningen, eigendomsaktes, hypotheek en andere rekeningen. Ook belangrijk zijn bijvoorbeeld de verschillende lidmaatschappen en abonnementen op loterijen, telefoon, internet of goede doelen.

Tips bij woningontruiming door een specialist

Als je hebt besloten om de woning deels/of volledig te laten ontruimen door een bedrijf, dan zijn er een paar punten waar je op moet letten. Het zijn natuurlijk wel kostbare en waardevolle spullen die je moet vervoeren.

  • Maak van tevoren duidelijke en heldere afspraken
  • Stel een lijst op met spullen die je weg wilt gooien, verkopen of behouden
  • Maak een vaste afspraak voor de prijs, zo kom je natuurlijk niet voor verassingen te staan
  • Tenslotte moet je ervoor zorgen dat je op de dag van de ontruiming altijd bereikbaar bent